Psiholozi smatraju da motivisanje dece nagradama u obliku poklona i novca može predstavljati rizik, jer bi mališani mogli da pomisle: “Ako ne dobijam nešto za to, zašto uopšte to da radim?” Takva roditeljska praksa često dovodi do situacije gde bez nagrade deca neće ni da pokušaju da urade nešto… Ali, kako pravilno nagraditi svoje dete?
Kada razmišljamo o nagrađivanju, ono što bi moglo biti polazišna tačka jeste činjenica da su deci, isto kao i odraslima, potrebne stalne pohvale i ohrabrenja. Kada vaše dete pokazuje da se trudi, pohvalite ga bez obzira na krajnji rezultat. Veoma je važno upotrebljavati pohvale koje se odnose na detetovu ličnost (posebno kada želite da ojačate neku njegovu osobinu). Ipak, još bolji efekti se postižu takozvanim konstruktivnim pohvalama. Na primer: “Jako lepo si sredio sobu.” Ne zaboravite da su pohvale i ohrabrenja najbolje i najefikasnije nagrade koje roditelji mogu da koriste.
S druge strane, povremene opipljive nagrade su neophodne da bi se detetu ukazala posebna pažnja, uglavnom u situacijama kada je postiglo rezultat iznad uobičajenog ili uložilo mnogo veći trud nego što su obaveze nalagale. Ove nagrade mogu biti primerene kada vaše dete pokazuje da pokušava da napravi veliki razvojni skok ili rezultat. Učiniće da dete oseti da je postiglo pozitivne rezultate i na taj način će biti ohrabreno da nastavi dalje. Kada roditelji daruju neočekivano, nagrada može biti vrlo efikasno sredstvo u jačanju pozitivnog ponašanja, ali ovakve nagrade se nikada ne nude unapred.
Vodite računa da se nagrada ne pretvori u mito. Mi kao roditelji uvek želimo da kupimo detetu nešto za šta mislimo da će ga učiniti srećnim i umesto da to kupimo spontano ili iznenadimo dete, često mu nagradu obećamo pod uslovom da uradi nešto ili popravi ocenu. Podmićivanje nikako nije preporučljivo, jer u jednom trenutku dete može reći “ne”, bez obzira što je to što od njega tražimo zapravo njegova obaveza. Osnovno je da roditelj pomogne detetu da uvidi koristi od toga što se ispravno ponaša.
Najveća nagrada za decu svakako je vreme koje ste posvetili samo njima, bilo da je u pitanju pomoć oko školskog zadatka, razgovor, zabava u parku ili zajednička priprema kolača. Ocene u školi ne bi trebalo da budu razlog nagrađivanju, ali ni kažnjavanju. Važan je trud koji je dete uložilo da nešto postigne. Ima mnogo pametne i lenje dece koja lako postižu dobre ocene, a ima i dece koja moraju mnogo da se trude za prosečan uspeh u školi. Uvek nagrađujte trud, ne ocene!