B2C Portal

Portal Kasica Brojalica

B2B Portal

Portal za dobavljače

Kasica Brojalica

  • Gomex Kontakt telefon0800 100 123

  • GOMEX Facebook

    GOMEX Instagram

Porodični Magazin

Porodični Magazin

Kafa i san

autor: Gomex | 23.01.2020
Kafa i san

„Ja popijem mnogo kafe pre spavanja, onda mogu brže da sanjam.“ - poznata je replika koju izgovara Roberto Beninji u filmu „Coffee and Cigarettes“... Međutim, kako kafa zaista deluje na san?

Kofein i njegovo delovanje na organizam

Budući da je kofein stimulans, većina ljudi pije kafu odmah nakon izlaska iz kreveta, kako bi se dodatno razbudili i produktivnije započeli dan. Kofein blokira hemikalije u mozgu koje stimulišu spavanje i uz to povećava proizvodnju adrenalina, pa se zbog toga osećamo budnijim nego što u stvari jesmo. On ulazi u krvotok kroz želudac i tanko crevo, a njegovo stimulativno delovanje započinje 15 minuta nakon konzumacije.

Potrebno je i do šest sati da se pola količine unesenog kofeina izbaci iz krvotoka, pa ukoliko ste osetljivi na kofein, pametnije bi bilo da ga uveče izbegavate. Kofein se, osim u kafi, nalazi i u energetskim i gaziranim pićima, pa ako ne pazite, moguće je da ga nesvesno unosite u organizam.

Kako pušenje utiče na san?

Naučnici su u periodu od 14 godina pratili 785 odraslih ljudi, od kojih niko nije patio od kliničkih poremećaja u spavanju. Svakome od učesnika je data narukvica koja prati njihov san, a zapisivali su i kako su spavali, kako se osećaju, šta su jeli, da li su pili kafu, da li su pušili i pili alkohol.

Čak i nakon kontrole faktora koji mogu da utiču na san – starost, gojaznost, umor, depresija, anksioznost, stres – kofein je imao zaista malo uticaja na spavanje. Ispitanici su uglavnom prijavljivali da imaju problem sa nesanicom nakon što su pili alkohol, a posebno ako su pili alkohol neposredno pred spavanje.

Ipak, ništa na san ne utiče toliko loše kao nikotin – ljudi koji su uveče pušili, u proseku su spavali 43 minuta manje u odnosu na nepušače.